دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1400 - 17:15
جعفری در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

تشخیص مرز حق و باطل محدود به زمان امام معصوم می‌شود؟ | خطر خیمه فریب برای همه زمان‌ها

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهین‌شهر عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند در عصر امام معصوم مرز حق و باطل روشن بوده و شبهات و به اصطلاح جنگ نرم فقط مخصوص زمان غیبت است.
کد خبر : 601698
حق و باطل



مجتبی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و تاسوعای حسینی اظهار کرد: امام صادق علیه‌السلام درباره حضرت عباس علیه‌السلام فرمود: عمویم عباس دارای بصیرت عمیق بود.


وی اضافه کرد: در وهله نخست به نظر می‌رسد با وجود امام معصوم نیازی به افراد بصیر برای بصیرت‌افزایی نیست، به همین دلیل برخی تصور می‌کنند اگر در عصر حضور امام معصوم زندگی می‌کردند دیگر مرز حق و باطل کامل روشن بود و هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کرد و شبهات و به اصطلاح جنگ نرم فقط مخصوص زمان غیبت است.


معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهین‌شهر عنوان کرد: برخی فکر می‌کنند شبهاتی که علیه اسلام طراحی می‌شود در زمان حضور امام وجود ندارد و فردا اگر امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف ظهور کند قطعاً از زمره اصحاب امام زمان امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف خواهند بود، اما این خیال خامی است.


تصریح پیامبر اکرم(ص) بر جایگاه و عظمت حضرت علی(ع)


جعفری یادآور شد: قرائن متعددی از تاریخ زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام به‌خصوص تاریخ کربلا نافی این تصور است، به عنوان مثال در زمان پیامبر اکرم صلی‌الله و علیه و آله و سلم در عین حال که مردم شاهد معجزات متعدد رسول خدا بودند، اما پیامبر متهم به جادوگری و جنون می‌شد و در مواضع متعدد مسلمانان کارهایی بر خلاف نظر پیامبر اکرم صلی‌الله و علیه و آله و سلم انجام دادند و در مواضع دیگری همچون صلح حدیبیه بر پیامبر اکرم صلی‌الله و علیه و آله و سلم خشم گرفتند.


وی افزود: در زمان امیرالمؤمنین مردم شاهد تصریح متعدد پیامبر اکرم صلی‌الله و علیه و آله و سلم بر جایگاه و عظمت حضرت علی علیه‌السلام بودند، اما ایشان در سه جنگ طاقت‌فرسا رو در روی مسلمانان قرار گرفت و توسط اصحاب نهروان متهم به کفر شد.


معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهین‌شهر تبیین کرد: امام علی علیه‌السلام از وجود افراد بابصیرتی همچون عمار، ابن تیهان، مالک اشتر و دیگران با عظمت یاد می‌کرد و وجود آنان را برای بصیرت‌افزایی در جامعه لازم می‌دانست.


حضرت عباس(ع) در عمل بصیرت داشت


جعفری تأکید کرد: امام علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه تصریح کردند که هیچ‌گاه حق و باطل از هم جدا نیست، بلکه فتنه‌گران حق و باطل را مخلوط می‌کنند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.


وی در ادامه توضیح داد: در زمان امام حسن مجتبی علیه‌السلام با وجود روایات پیامبر اکرم صلی‌الله و علیه و آله و سلم که بر عصمت آن امام همام، اما با حیله معاویه خواص امام حسن علیه‌السلام فریب خوردند و ایشان را تنها گذاشتند و وادار به صلح تحمیلی کردند و امام معصوم که نور محض بود را مضل المؤمنین نامیدند.


معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهین‌شهر در ادامه توضیح داد: در زمان امام حسین علیه‌السلام حوادث کربلا حکایت‌گر این خطر است، در حالی که امام حسین علیه‌السلام توسط پیامبر اکرم صلی‌الله و علیه و آله و سلم، سید شباب اهل‌الجنه نامیده شده بود، و مردم شاهد جایگاه رفیع امام حسین علیه‌السلام نزد رسول خدا صلی‌الله و علیه و آله و سلم بودند و حوادث متعددی مانند مباهله باید مانع از حادثه کربلا می‌شد، اما عده زیادی از مردم فریب فتنه‌گران را خوردند.


جعفری عنوان کرد: وجود ۷۲ نفر در کنار امام حسین علیه‌السلام و چند ده هزار نفر در طرف مقابل امام معصوم، نشان می‌دهد که خطر فریب جدی است و اینجاست که نقش حضرت ابوالفضل علیه‌السلام اهمیت می‌یابد. به نظر می‌رسد نقش حضرت عباس علیه‌السلام بیش از سقائی و علمداری در بصیرت و بصیرت‌افزایی است که امام صادق علیه‌السلام در وصف ایشان فرمود: «کان عمی العباس نافذ البصیره.» آری انسان‌ها در همه زمان‌ها حتی با وجود خورشید عصمت نیازمند افراد بابصیرت هستند.


وی خاطرنشان کرد: امروز در عصر غیبت به عباس‌های بصیرت‌افزا نیاز داریم و اگر عباس‌ها از بصیرت‌افزایی برای توده‌ها غفلت کنند، خدای ناکرده کربلا تکرار می‌شود.


انتهای پیام/۴۰۷۸/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب